Ιερές διεκδικήσεις για τα Θρησκευτικά – με τον απαραίτητο σχολιασμό εμού του ιδίου

Ιανουάριος 24th, 2011 Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ιερές διεκδικήσεις για τα Θρησκευτικά – με τον απαραίτητο σχολιασμό εμού του ιδίου

Επιτροπή της Ιεράς Συνόδου, αποτελούμενη από τους μητροπολίτες Δημητριάδος Ιγνάτιο, Πατρών Χρυσόστομο, Σισανίου Παύλο και Μεσσηνίας Χρυσόστομο, που μελέτησε το θέμα, υπέβαλε αναλυτικό υπόμνημα στους μητροπολίτες.

Σύμφωνα με τις προτάσεις που έχει στα χέρια της η «Κ.Ε.», η επιτροπή παρέθεσε όλες τις απόψεις που προέκυψαν από τη διερεύνηση του θέματος, τονίζοντας ότι η Πολιτεία έχει τον πρώτο λόγο. Σύμφωνα με αυτές, το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί σήμερα είναι η σύνθεση των σχολικών τάξεων από μαθητές ποικίλων παραδόσεων, με αποτέλεσμα το ελληνικό σχολείο να μην είναι πλέον ένας ενιαίος χώρος όπως τις προηγούμενες δεκαετίες. Διαπιστώνεται ότι υπάρχει σύγχυση και ασάφεια ως προς την υποχρεωτικότητα ή μη της διδασκαλίας του μαθήματος, ενώ ουδείς υποστηρίζει ότι το μάθημα των Θρησκευτικών πρέπει να μετατραπεί σε «θρησκειολογία».

Ένσταση ! Εγώ το υποστηρίζω, αν και θα προτιμούσα να ονομαστεί «Ιστορία της μυθοπλασίας των λαών του κόσμου» μιας και έτσι θα ταίριαζε καλύτερα με το περιεχόμενο.

Δύο απόψεις κυριάρχησαν στις συζητήσεις της επιτροπής:

1. Το μάθημα των Θρησκευτικών είναι απολύτως κατοχυρωμένο από το Σύνταγμα και αφορά όλους τους ορθόδοξους μαθητές. Για τους μη ορθόδοξους πρέπει να διδάσκεται το μάθημα της πίστεώς τους.

Τι είναι λέει το μάθημα; Αυτό που αναφέρει το σύνταγμα (που όποτε το θυμόμαστε το αναφέρουμε) είναι στο άρθρο 16:

«Η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Κράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες.»

Άρα το σύνταγμα έχει υποχρέωση να παρέχει παιδεία που έχει αποστολή την θρησκευτική συνείδηση ελεύθερων και υπεύθυνων πολιτών. Αν συγκρίνετε αυτό που λέει το σύνταγμα με τα βιβλία επίπεδου κατηχητικού που κυκλοφορούν στα σχολία θα φρικάρετε.

2. Το μάθημα δεν πρέπει να είναι ομολογιακό-κατηχητικό, διότι αυτό δεν αποτελεί επαρκή νομιμοποιητική βάση, και θα το μετατρέψει σε προαιρετικό αρχικά, ενώ στη συνέχεια θα το οδηγήσει σε συρρίκνωση και κατάργηση.

Μακάρι.

Το μάθημα πρέπει να είναι κοινό για όλους τους μαθητές, με έμφαση στην ορθόδοξη παράδοση και με πληροφόρηση για τις άλλες ομολογίες.

Εδώ είναι το ζουμί. Ο παπάς θέλει έμφαση στην δικιά του θρησκεία και αναφορά στις υπόλοιπες. Άρα κατήχηση. Παρόλο που δύο προτάσεις παραπάνω λέει ότι η κατήχηση δεν έχει νομιμοποιητική βάση.

Ιδιαίτερο προβληματισμό τόσο για την Εκκλησία όσο και για την Πολιτεία προκαλεί ο τίτλος του μαθήματος. Διότι όπως σημειώνει η επιτροπή, πρέπει να βρεθεί μία ονομασία η οποία δεν θα απορριφθεί από τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου ή τις εγχώριες Ανεξάρτητες Αρχές. Δηλαδή δεν πρέπει να περιέχει τη λέξη «θρησκεία».

Επίσης μακάρι. Παραπάνω μίλαγε για «ορθόδοξη παράδοση» προσπαθώντας εμμέσως να μας πει ότι θέλει αν δώσει βάση στις παραδόσεις του έθνους, αλλά τώρα τον ενοχλεί η θρησκεία αυτή καθεαυτή.

Για να υπάρχει και ο απόλυτος έλεγχος της θρησκευτικής διαπαιδαγώγησης οι αρχιερείς υποστηρίζουν ότι πρέπει να ενισχυθεί με κάθε τρόπο η θέση των θεολόγων. Γι’ αυτό δεν θα δεχθούν να είναι προαιρετικό το μάθημα, διότι έτσι κινδυνεύει να συρρικνωθεί και να καταργηθεί σύντομα. Χαρακτηριστικά τονίζεται ότι στα δημοτικά σχολεία οι δάσκαλοι δεν είναι πρόθυμοι να διδάξουν τα Θρησκευτικά και προτείνεται να προσληφθούν θεολόγοι.

Δεν θα το δεχτούνε; Σαν τον Άνθιμο στην Θεσσαλονίκη που δεν έδινε την δημαρχία στον νέο δήμαρχο ε; Άποψη μπορεί να πει ο οποιοσδήποτε, άδεια δεν ζητήσαμε. Προσέχτε ότι ο φόβος τους είναι ότι αν ρωτήσουν την άποψη των παιδιών (θέλεις παιδάκι μου να μάθεις για την μυθολογία των νομάδων της Αιγύπτου ή θέλεις να μάθεις για τις νέες τεχνολογίες;) θα φάνε μαύρο γιατί θα τους απορρίψουν όλοι, οπότε παλεύουν να ΜΗΝ δωθεί αυτή η επιλογή σε κανέναν για να διατηρήσουν τα προνόμιά τους.

Ορισμένες από τις θέσεις της επιτροπής ξεσήκωσαν τους φανατικούς της Ιεραρχίας. Μάλιστα, ο μητροπολίτης Καισαριανής Δανιήλ έφτασε στο σημείο να προτείνει να αναλάβει τη θρησκευτική διαπαιδαγώγηση των παιδιών η ίδια η Εκκλησία μέσω των κατηχητικών σχολείων, παραπέμποντας έτσι σε άλλες εποχές.

Χαχα, τι θέλει αυτός; Να κάνουν κατάληψη οι παπάδες στα σχολία;

Απόλυτο έλεγχο της θρησκευτικής διαπαιδαγώγησης των παιδιών θέλει να έχει η Εκκλησία, παρά το γεγονός ότι ορισμένοι μητροπολίτες υποστηρίζουν πως νομικά η ευθύνη για το μάθημα ανήκει στην Πολιτεία.

Ο μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ υποστήριξε ότι δεν ζούμε σε ουδετερόθρησκο κράτος, άρα όσο ισχύει το παρόν Σύνταγμα, το μάθημα θα είναι ομολογιακού τύπου.

Άλλος αγράμματος από εκεί. Το άρθρο 13 του Συντάγματος γράφει:

«1. Η ελευθερία της θρησκευτικής συνείδησης είναι απαραβίαστη. Η απόλαυση των ατομικών και πολιτικών δικαιωμάτων δεν εξαρτάται από τις θρησκευτικές πεποιθήσεις καθενός.

2. Κάθε γνωστή θρησκεία είναι ελεύθερη και τα σχετικά με τη λατρεία της τελούνται ανεμπόδιστα υπό την προστασία των νόμων. Η άσκηση της λατρείας δεν επιτρέπεται να προσβάλλει τη δημόσια τάξη ή τα χρηστά ήθη.

3. Οι λειτουργοί όλων των γνωστών θρησκειών υπόκεινται στην ίδια εποπτεία της Πολιτείας και στις ίδιες υποχρεώσεις απέναντί της, όπως και οι λειτουργοί της επικρατούσας θρησκείας.

4. Κανένας δεν μπορεί, εξαιτίας των θρησκευτικών του πεποιθήσεων, να απαλλαγεί από την εκπλήρωση των υποχρεώσεων προς το Κράτος ή να αρνηθεί να συμμορφωθεί προς τους νόμους.»

Τώρα αυτός πώς έβγαλε ότι το κράτος δεν είναι ουδετερόθρησκο. Άντε γεια.

Στις αρχές Ιανουαρίου, η Σύνοδος αποφάσισε να ορίσει νέα επιτροπή αποτελούμενη από τους μητροπολίτες Δημητριάδος Ιγνάτιο, Σιδηροκάστρου Μακάριο, Μεσσηνίας Χρυσόστομο και τον επίσκοπο Αβύδου Κύριλλο, για να καταρτίσει το τελικό κείμενο που θα εγκρίνει πρώτα η Σύνοδος και θα παραδοθεί στο υπουργείο Παιδείας.

Είναι πλέον σαφές, υποστηρίζουν ορισμένοι μητροπολίτες, ότι ο Ιερώνυμος πιέζεται από τους φανατικούς ιεράρχες και θεωρείται βέβαιον ότι η Εκκλησία θα ζητήσει από το υπουργείο το μάθημα να παραμείνει ομολογιακού τύπου και η διδασκαλία του να είναι υποχρεωτική.

Το υπουργείο Παιδείας, από την άλλη πλευρά, που δεν επιθυμεί σύγκρουση με την Εκκλησία, ιδιαίτερα στη συγκεκριμένη περίοδο, παρά το πολιτικό κόστος, μελετά το ενδεχόμενο να εντάξει τα Θρησκευτικά στα υποχρεωτικά μαθήματα του νέου σχολείου που σχεδιάζει.

Και αυτό έχει ενδιαφέρον. Το κράτος λέει δεν επιθυμεί σύγκρουση. Ασχέτως νόμων, ελληνικών ή ευρωπαϊκών, ασχέτως ανθρωπίνων δικαιωμάτων και Συντάγματος, το βασικό είναι ότι αυτόν τον καιρό έχει άλλες ασχολίες το υπουργείο και δεν θέλει να τσακωθεί με τους παπάδες. Άρα θα τους κάνει τα χατηράκια στα πλαίσια των διαπλωκών κράτους-εκκλησίας που καλά κρατούν από την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Άρα ότι και να λέμε είναι απλά για να το λέμε.

Για την φορολόγηση της εκκλησίας κανένα νέο έχουμε;

Το αρχικό άρθρο είναι της ΜΑΡΙΑΣ ΠΑΠΟΥΤΣΑΚΗ.

Comments are closed.

What's this?

You are currently reading Ιερές διεκδικήσεις για τα Θρησκευτικά – με τον απαραίτητο σχολιασμό εμού του ιδίου at Καθημερινή Τρέλα.

meta